Opettajat ja tuntikuvaukset // Teachers and classes

Opettajat ovat aakkosjärjestyksessä. // Teachers are in alphaphetical order.

Sonja Alitalo/ Baletti

Sonja on valmistunut Turun Konservatoriosta ja myöhemmin Teatterikorkeakoulun Tanssitaiteenlaitokselta. Sonja on toiminut tanssijana Estonian ja Suomen Kansallisbaleteissa. Tanssille ry:ssä Sonja on vieraillut opettajana vuodesta 2006 asti, lisäksi Sonja on pitänyt ammattilaisille aamutunteja Turun Dansartissa, Saksassa Mannheimissa Tanzforumissa, sekä Usassa Bostonissa Jose Mateo Ballet Theatressa.  Tällä hetkellä Sonja työskentelee San Franciscossa, Californiassa.


"Olen tehnyt 3 balettitankoa, koetin tehdä niin yksinkertaista että olisi helppo videolta seurata, mutta samalla sen verran mielekästä, että saman tangon voisi haluta tehdä useampana päivänä. Eka tanko on rumpumusiikilla, toinen on perinteisemmästä tykkääville, ja Joutsenlammen tahdeissa, ja viimeinen ennen Vappua onkin sitten jazzin rytmejä."


Kirsi Aromaa/ Baletti

Kirsi Aromaa oli aikaisemmin Kansallisbaletin solistitanssija, nykyisin hän toimii balettipedagogina. Aromaa valmistui tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 2007.  Aromaan tunnit ovat lämmittäviä ja liikkuvia. 

//

Kirsi Aromaa was a solist dancer in Finnish National Ballet, nowadays she works as a ballet pedagogue. She graduated as a MA in dance from Theatre Academy in 2007. Aromaa's classes are warming up the body and moving in space.


Janne Aspvik/ Nykytanssi

"Tunti alkaa kokonaisvaltaisilla lämmittelyharjoitteilla, jota seuraa lattiatekniikkaosio, joka johtaa lopuksi loppusarjaan ja/tai johdettuihin improvisaatioharjoitteisiin. Tervetuloa tanssimaan!" - Janne Aspvik

Janne Aspvik valmistui tanssitaiteen kandidaatiksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta vuonna 2010. Hän on työskennellyt tanssijana mm. Helsingin Kaupunginteatterissa sekä Tero Saarisen, Elina Pirisen, Janina Rajakankaan, Liisa Pentin, Mikko Hyvösen, Petri Kekonin, Alpo Aaltokosken ja Maya M. Carroll:in teoksissa. Vuonna 2016 hänet valittiin David Zambanon kuukauden mittaiselle EXIN-kurssille. Aspvik on tehnyt myös omaa koreografista tuotantoaan vuodesta 2012 lähtien ja opetuskokemusta hänellä on useista opisto- ja ammattitason tanssikoulutuksista.

www.impetusmotus.com 


Maria Beseghi/ Baletti

Maria has graduated from the "Hochschule für Musik und Theater München" and immediately after her graduation started working as a professional ballet dancer. She has been dancing in various companies in Europe, among which Finnish National Ballet, Zurich Ballet, Northern Ballet and Staatsballet Hanover. 

Since 2018 she has shifted her focus mainly into teaching. " I love the fact that I can help other dancers and ballet students, sharing with them what I have learned from my own experience. Teaching and dancing are constant research work, there are always new things to learn, at every age. The learning never stops. When teaching I have the feeling that I can give something new to the dancers during this behind the scenes process. And usually it ends up that the opposite is also happening: they also give something to me and I learn new things when giving the class. There is a beautiful flow of energy. During my classes we focus on correct alignment, shifting the body weight, coordination arms-legs-head, connecting with the chore and with the breath. I also give a lot of importance to music, as it is one of our main inspiration: I often like to play with accents and use different speeds in the same exercise. Changing of dynamics gives lots of expression to the exercises and makes them more interesting in my opinion. Usually in the centre I love to give combinations that are moving across the space, but since we are now having a limited space and not ideal floors for ballet, I will adapt my classes to small spaces. Lets keep the travelling combinations and jumps for later, when we can be back in the studio!"


Sami Henrik Haapala/ Nykytanssi

Sami Henrik Haapala on näyttelijä FIA, tanssija, esitystaiteilija, antropologi ja dj. Hän on tuottanut, ohjannut ja esiintynyt 20 vuoden ajan sekä instituutioissa että vapaalla kentällä Suomessa ja kansainvälisesti. Hän viimeistelee parhaillaan taiteellista väitöstutkimusta Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun aiheenaan esiintyminen immersiivivissä esityksissä ja peliesityksissä. Hän on Kaiken keskuksen taiteellinen johtaja.

Tunnit koostuvat lempeästä herättelystä kohti kunkin tanssijan omaa liikettä. Tästä nousevaa aistimisen tilaa sovelletaan tunnin loppua kohti koreografi Maxine Doylelta (Punchdrunk) lainattua seitsemän jännitetason mallia. Tätä kautta etsitään liikkeellistä tarkkuutta, joka ei perustu tiettyyn muotokieleen.

www.samihenrik.me

www.kaikenkesk.us

//

Sami Henrik Haapala is an actor FIA, dancer, live art maker, anthropologist, and a dj. They have produced, directed and performed with a vast range of makers and institutions both from Finland and internationally during last 20 years. They are currently finishing their doctoral research for the University of the Arts Helsinki with a focus on performing in immersive and game performances. They are the artistic director of The Center for Everything.

The classes begin with a gentle tuning-in towards each dancer's own movement. The state of sensorial awareness arising out of this process will be applied to a system of tension states borrowed from a choreographer Maxine Doyle (Punchdrunk). This allows us to explore precision in movement not based on a particular tradition in terms of form.

www.samihenrik.me

www.centerforeverything.com


Tuomas Hyvönen/ Baletti

Tuomas Hyvönen on tanssija/tanssinopettaja/fysioterapeutti, joka työskentelee Ballet Finlandin riveissä tanssijana ja tanssinopettajana. Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitoksesta valmistuttuaan hän on työskennelly tanssijana mm. Suomen Kansallisbaletissa, Ballett Chemnitzissä, Schwerin Ballettissa ja Salzburg Ballettissa. 

Tuomaksen tunneilla keskitytään baletin tanssillisuuteen, musikaalisuuteen ja keveyteen. Tällä hetkellä Tuomas opettaa Ballet Finlandin aamutunneilla ja StepUp Schoolissa. Fysioterapeutin töistä Tuomaksen löytää Art Fysiolta Kasarmikadulta.

//

Tuomas Hyvönen is a dancer/dancer teacher/physiotherapist. At the moment he is working as a dancer and dancer teacher with Ballet Finland. After his graduation from the Finnish National Opera Ballet School he has worked as a dancer in various companies, such as: Finnish National Ballet, Ballett Chemnitz, Schwerin Ballett and Salzburg Ballett. 

Tuomas's classes concentrate on dancing nature of ballet along with emphasis on musicality and lightness of movement. At the moment Tuomas is giving class in Ballet Finland's morning classes and teaching at StepUp School.


Petia Ilieva/ Baletti

"My classes are challenging in consideration with the needs of the dancers, with understanding how to be in best help for keeping in good shape and developing the individual qualities. I am using my long experience as a professional ballet dancer and my Master's degree in Ballet pedagogy in the traditions of Vaganova methodology with the knowledge trough the years working in many different styles with many different teachers and choreographers."


Anita Isomettä/ Nykytanssi

Anita Isomettä (tanssinopettaja amk) on viimeisten 25 vuoden aikana keskittynyt lähes pelkästään nykytanssin opettamiseen ja oman opetustyönsä kehittämiseen. Tähän kehitystyöhön on kuulunut olennaisena osana jatkuva liikkeen tutkiminen ja analysointi. Anita onkin näiden vuosien aikana oivaltanut periaatteita, joiden avulla kehittyminen tanssijana etenee johdonmukaisesti, niin että kaikella aiemmin opitulla ja koetulla on merkitys myöhemmälle oppimiselle. Anitalla on opettajuutensa aikana ollut tuhansia aikuisopppilaita ja hän kokeekin, että oppilaat ovat olleet hänelle suurena inspiraation lähteenä sekä omassa työssä jaksamiselle, siinä kehittymiselle että liikkeen tutkiskelulle.

Hänen opetuksensa tavoitteena on löytää oppilaistaan tässä hetkessä, ajassa ja tilassa monipuolisesti liikkuva, kokeva ja tunteva ihminen. Anitan suunnittelemilla online-tunneilla focus tulee olemaan liikkeessä, unohtamatta, että kaikella liikkeellä on aina joku tarkoitus, merkitys, sisältö tai laatu ajallisesti, tilallisesti tai kehollisesti koettuna.Tunnit rakentuvat osien kautta, etenemällä pienistä osioista kohti suurempaa kokonaisuutta. Online-tunnit sisältävät lattiatyöskentelyä, voimaosuuden (voimaa pitää olla aina enemmän kuin mitä sitä tarvitaan), liikettä ylätasossa, hyppyjä, pienimuotoista olohuoneakrobatiaa ja hetkittäisiä improvisaatioita.


Hely Järvinen/ Pilates & SPS-spiraalistabilaatio

Hely Järvinen valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitokselta 1996. Valmistuttuaan hän muutti Lontooseen esiintyen mm. maineikkaassa Laban Center tanssikoulun ryhmässä ja Scottish Dance Theatressa. Tanssijauransa aikana häntä alkoi kiinnostaa yhä enemmän kuinka keho anatomisesti toimii ja kuinka pysyä terveenä tanssijan ammatissa. 2002 Hely valmistui Lontoossa pilates-ohjaajaksi Pilates Foundation UK mattokoulutuksesta ja 2005 laitekoulutuksesta. Hely ohjaa pilatesta päätoimisesti ja lisäkouluttautuu jatkuvasti. Tällä hetkellä hän keskittyy kansainvälisiin Spiraalistabilaatio-opintoihin. Helyn tavoitteena on auttaa oppilaita ymmärtämään oman kehon optimaalista fysiologista toimintaa, jotta jokainen voisi tuntea mitä esimerkiksi ovat syvät lihakset mistä liike lähtee ja kuinka hengitys vaikuttaa tähän kaikkeen. Näistä perusasioista syntyvät haastavat harjoitukset, mutta samalla myös liikkumisen turvallisuus, helppous ja ilo.

//

Hely graduated from the Theatre School Dance department in 1996 with an MA in Dance Theatre and was then working as a dancer with several companies in the UK for nearly ten years. As a dancer she became interested in the latest knowledge about the human anatomy and function and started studying Pilates and yoga and also qualified as a massage therapist. She is fully qualified Pilates-instructor in mat 2002 and equipment 2005 by Pilates Foundation UK as well as one of the only two instructors in Finland fully certified with distinction by Canadian STOTT PILATES®. After teaching Pilates and yoga full time for close to 20 years Hely is now the leader Pilates equipment instructor trainer at the Somatic studio and is also responsible for the studios new equipment teacher training program. In the last five years Hely has been studying more functional anatomy with doctor Richard Smisek in Prague, the creator of Spiral Stabilization method. SPS musche chains now have a great influence on Hely's teaching, on understanding why and how movement happens the way it does in each individual. In Hely's Pilates class you have time to explore anatomical connections and relationships between different parts of the body and how muscles work together forming muscle chains that either lengthen (spiral) or compress (vertical) the spine. At the end of the class you will be using Spiral Stabilization (SPS) elastic bands to enhance the experience of muscular and fascial connections within movement. Please bring a towel with you to the class to fold and use as a support under the head.


Vincent Johnsson/ Nykytanssi

The teaching has a focus on functionality of movement that strives to improve the dancers efficient use and transferring of energy, momentum, in dancing.

It is based on my own artistic and movement research. The teaching addresses how to move around and through ourselves, how to travel through the space, both in the vertical and horizontal plane. We will work with jumps, runs, turns and slides. One term to describe the class is floor-work, but I also work with principles that can be applied in relation to a partner.

The class it self is energetic and deals with tools from both contemporary dancing, flying low, martial arts and other related movement practices.

More info on: https://vincentjonsson.com/teaching-2/


Jenni Kivelä/ Nykytanssi

Jenni Kivelä on valmistunut Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitokselta koreografiksi 2002 sekä pedagogiksi 2013. Hän on toiminut koreografina tehden teoksia perustamansa Kiltit Ihmiset -ryhmän kanssa sekä tehnyt tilausteoksia eri tanssiryhmille.

Hänen viimeisimpiä töitään ovat naisten aggressiota käsittelevä Kleine Monster (2015) Zodiak Uuden tanssin keskukseen sekä Jotakin kuin Grey Gardens yksityisasuntoon (2015) koko perheen esitys Kylli-koira ja elämisen sietämätön kepeys (2017) sekä pelkoja käsittelevä immersiivinen Rosemaryn huone (2018).

Tunnit ovat tehtäväpohjaisia, niillä painottuu oma liike sekä ilmaisun harjoitteet. Saattaa olla, että teemme myös yhteisen tanssin.


Kati Korosuo/ Jooga

Kati Korosuo on helsinkiläinen tanssitaiteilija. Hän on työskennellyt 15 vuoden ajan tanssijana ja esiintyjänä lukuisien suomalaisten ja kansainvälisten koreografien teoksissa. Esiintyjäntyönsä ohella hän on kehittänyt oman taiteellisen praktiikan, tanssitekniikan nimeltä Dances to a Beat (DTB), jota hän on opettanut laajasti Suomessa ja ulkomailla. Kati on vastikään valmistunut joogaopettajaksi ja hänen vetämänsä Holistinen Vinyasa Flow -tunnit sisältävät asana-harjoittelun lisäksi myös hengitysharjoituksia ja sekä meditaation.

//

Kati Korosuo is a Helsinki based dance artist. She has a career of 15 years as a dancer and performer with multiple Finnish and international choreographers. In addition to her passion as a performer, she has developed an artistic practice, a dance technique called Dances to a Beat (DTB), which she has taught widely in Finland and abroad. Recently Kati has graduated as a yoga teacher and her Holistic Vinyasa Flow classes include breathing exercises and meditation, in addition to the asana practice.


Ilkka Lampi/ Baletti

lkka Lampi on valmistunut Vaganova instituutista opettajaksi ja on ollut Kansallisbaletin tanssija ja Kansallisbaletin koulun opettaja ja johtaja. Hän on antanut tunteja Kansallisbaletille ja Kaupunginteatterin tanssiryhmälle ja opettaa nykyisin Vapaassa Tanssikoulussa. Hänen koreografioitaan, joissa itse edelleen tanssii, on esitetty mm. Kuopio Tanssii ja soi -viikolla, Apinafestilla ja Lahti Fringe Festivaalilla. 

Ilkka Lammen balettitunnilla keskitytään tangossa puhtaisiin perusliikkeisiin ja niiden oikeaan liikelaatuun, jokainen omien lähtökohtien mukaisesti. Keskilattialla liikutaan ja painotetaan käsien liikeratoja, ajoitusta ja nyansseja. Lopputunnin hypyissä lisätään vauhtia ja nautitaan tanssin hurmasta.


Sanna Leino / Baletti

Sanna Leino on Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta valmistunut tanssitaiteen maisteri, Espoon Tanssiopiston apulaisrehtori ja klassisen baletin pääopettaja. Hän on opettanut Espoon Tanssiopistossa vuodesta 1995 alkaen oppilaita viisi vuotiaista aikuisiin ja nyt hän toimii baletin erikoiskoulutusluokkien opettajana. Sanna on kouluttanut itseään ja kehittänyt opetustaan jatkuvasti osallistumalla vuosittain kursseille ja täydennyskoulutuksiin. Sanna on toiminut Balettipedagogit ry:n puheenjohtajana vuodesta 2016 alkaen

Opetustilanteessa Sannalle tärkeitä asioita ovat tanssijan kohtaaminen yksilönä ja molemminpuolinen kunnioitus. Sanna haluaa haastaa ja opettaa jokaista ymmärtämään oman kehonsa valmiudet toteuttaa baletin tekniikkaa. Tanssijan tuntityöskentelyssä Sanna kiinnittää huomiota erityisesti tanssitekniikan ja kehon valmiuksien kehittämiseen. Tunnilla työstetään jatkuvasti kylkien, keskivartalon ja koko kehon kannatusta, jalkojen ojennuksia huomioiden anatomisesti oikeat linjaukset, ja käsien kannatusta sekä baletin koordinaatiota, joka toimiessaan tukee kaikkea sujuvaa tanssia.

Tanssille ry:n tammikuun kurssilla tehdään lyhyt tanko-osuus ja keskitytään baletin liikesarjoihin keskilattialla. Tanssijat voivat etukäteen tai seuraavalle tunnille esittää toiveita tunnin sisällöstä. Lämmittelethän itse hyvin ennen tuntia, koska balettitunti on vain 60 minuutin pituinen.


Natasha Lommi/ Nykytanssi

Natasha on työskennellyt tanssijana useiden suomalaiskoreografien kuten Tommi Kitin, Tero Saarisen ja Susanna Leinosen kanssa. Koreografina hän on toiminut mm. nykysirkuksen parissa, musiikkiartisti Vesalan konserttikokonaisuuksissa sekä tanssielokuvissa ja installaatioissa, yhteistyössä valokuvaaja Noora Geagean kanssa. Tanssia Natasha on opettanut vuodesta 2000 ja viihtyy niin ammattilaisten kuin päiväkotilastenkin kanssa.

"Tuntini noudattavat tietynlaista nykytanssitunnin "peruskaavaa", jossa rauhallisista kehoa avaavista ja lämmittävistä harjoitteista siirrytään kohti virtaavaa, energistä ja tanssillisempaa lopputuntia. Ajatuksena on oman kehon kapasiteetin haastaminen sekä liikelaajuuksien ja tanssillisten laatujen kirjon kasvattaminen. Tunnin tavoitteena on itseään kuunnellen ja kunnioittaen työskennellä kohti vahvaa tanssillista kehoa ja mieltä"


Thibault Monnier/ Baletti

www.thibaultmonnier.com


Vera Nevanlinna/ Nykytanssi

Vera Nevanlinnan tunneilla perehdytään koreografi Deborah Hayn "Practice of performance" -harjoitteluun. Tunti ohjataan suusanallisesti ja jokainen tanssija tekee oman tulkintansa ohjeista. Tunnilla käytetään Hayn työskentelyn
keskeisiä kysymyksiä, joiden kautta avautuu ainutlaatuinen, tanssijan valppaaseen läsnäoloon perustuva tapa luoda liikettä ja koreografiaa. Tunti aloitetaan lämmitellen ja pikkuhiljaa siirrytään kohti esiintymisen harjoittelemista; practice of performancea. Tunnin voi tehdä ulkona tai sisällä. 


Johanna Nuutinen/ Nykytanssi

Johanna Nuutisen tunneilla keskitytään kehollisen mielikuvituksen herättämiseen sekä liikkeen nautinnon ja virtaavuuden kokemiseen. Tunnit koostuvat chi kung pohjaisista harjoitteista, joiden avulla herätämme energian virtauksen kehossa, kehon keskustaa ja takatilaa vahvistavista harjoitteista sekä kehon artikulaatiota sekä tilallista hahmotusta lisäävistä improvisaatiotehtävistä, joiden kautta luomme yhteyden läsnäolevaan, nautinnolliseen ja kehollista mielikuvistusta avaavaan liikkeeseen.

Johanna on helsinkiläinen tanssitaiteilija. Hän on ohjannut omia teoksia elokuvan ja näyttämöteosten muotoon visuaalisten ja esittävien taiteiden yhtymäkohdissa vuodesta 2011. Johanna siirtyi freelance taitelijaksi vuonna 2017. Taakse jäi viidentoista vuoden menestyksekäs ura Suomen Kansallisbaletissa, jossa hän tanssi useiden teosten solistisissa rooleissa saatuaan kiinnityksen vuonna 2002.

//

The class will start with awakening the energy flow with Chi kung -based movement which brings the participants' concentration on alignment, flow of energy and movement originating from the centre of the body in connection with the breath. From this calm and clear state we will continue strengthening the body from within by using improvisational tools which encourage us to awaken the delicacy of our own embodied imagination, spatial awareness and movement range. Special focus will be drawn on awakening the spine, articulation of the joints and the multiple movement motors of the body.

Johanna Nuutinen has created her own productions on film and for the stage in the crossroads of visual art and performing arts since 2011. Detailed physical imagination and bold visual worlds are the core of her choreographic work. Before becoming a freelance choreographer in 2017 Johanna worked at the Finnish National Ballet, where she danced multiple soloist roles since receiving a contract in 2002.


Wilhelmiina Ojanen / Nykytanssi

Wilhelmina Ojanen on freelance koreografi, tanssija ja tanssinopettaja. Tanssitaiteen maisteriksi (Laban) valmistuttuaan hän on työskennellyt eri koreografien kanssa esiintyjänä, esiintyen pääasiassa Englannissa ja muualla ulkomailla. Viime vuosina Wilhelmina on työskennellyt koreografina Sadler's Wells - teatterille Lontoossa, ja hänen teoksiaan on esitetty muun muassa Sadler's Wells teatterin isolla ja pienellä näyttämöllä, Laban teatterissa, ja The Place teatterilla. Wilhelminan tunneilla liikutamme kehoa monitasoisesti, sisältä ulospäin, jatkuvassa spiraalissa. Työskentelyssä tutkimme runollisesti, liikkeen kautta, yhteyksiä toisiimme ja ympäröivään maailmaan, ja syvennämme vahvuutta pehmeydessä. Tunnilla löydämme erilaisia tapoja harjoittaa kehon herkkyyttä yksin ja yhdessä liikkumalla lattia-tasossa, kontaktissa ja ohjatun improvisaation kautta.

//

Wilhelmina Ojanen is a freelance choreographer, performer and teacher. After graduating as Master of Dance Performance (Laban) she has worked with various choreographers as a performer, performing in England and abroad. Recently, Wilhelmina has worked as a choreographer for Sadler's Wells Theatre, and her work has been presented both on Sadler's Wells Main Stage & Lilian Baylis Studio as well as Laban Theatre, The Place theatre, amongst other places. In Wilhelmina's classes we move the body in different levels from inside out, finding continuous spirals. We study poetically, through movement, our relations to one another and the world around us, deepening strength in softness. In the class we uncover different ways to exercise the sensitivity of our bodies both together and alone, on the floor level, in contact and through guided improvisation.


Meri Pajunpää/ Nykytanssi

Meri Pajunpää on Brysselin ja Helsingin välillä asuva freelance-tanssitaiteilija. Viimeiset 12 vuotta hän on työskennellyt tanssijana lukuisissa produktioissa ympäri Eurooppaa, joista viimeiset 5 vuotta lähinnä Belgiassa. Hän valmistui vuonna 2008 Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten koulusta, Modern Theater Dance linjalta. Esiintyjän työn ohessa Meri tekee omia teoksia, sekä yhteistyöprojekteja muusikoiden ja kuvataiteilijoiden kanssa.

Meri on opettanut nykytanssia ammattilaisille ja opiskelijoille Suomessa, Belgiassa, ja Iso- Britanniassa.

"Tunneillani työskennellään paljon improvisaatioharjoitusten kautta. Tunnin teknisiä elementtejä ovat kehossa olevien yhteyksien ja ketjujen tutkiminen ja kirkastaminen, lihasjännityksen nyanssien hyväksikäyttäminen, informaation kulkeminen kehossa, sekä tasapainon hakeminen liikkeen kautta, staattisten asentojen sijaan. Etsimme koko kehon tiedostamista liikkeessä, muokkaamme energiaamme kunkin tilanteen mukaan. Tapaani käsitellä ja tutkia kehoa on vaikuttanut paljon shiatsu ja qi gong opinnot, sekä kiinnostus siihen, miten liikkeen kanssa voi työskennellä läpi vuosikymmenten, kunnioittaen kunkin hetkistä kehon tilaa."

//

Meri Pajunpää is a free lance dance artist based between Brussels and Helsinki. During the last 12 years she has been working as a dancer in numerous projects around Europe, from which the last 5 years mainly in Belgium. She graduated from the Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Modern Theater Dance department in 2008. Along her work as a performer Meri makes her own works and collaborations with musicians and visual artists.

Meri has been teaching contemporary dance to professionals and students in Finland, Belgium and the UK.

"In my classes we work a lot though improvisation exercises. The main technical elements in this class are: researching and crystallising the chains and connections already present in the body, searching for balance through movement rather than static positions, exploring from and benefiting of the nuances of muscular tension. We look for the awareness of the whole body in motion, shaping our energy according to each situation. The way I treat and research the human body has been greatly influenced by my studies in shiatsu and qi gong, and by my interest in how to work with movement throughout the decades, respecting the state of the body in each moment."


Laura Poikolainen / Baletti

Laura Poikolainen on saanut tanssikoulutuksensa Helsingin Tanssiopiston erikoiskoulutusluokalla sekä SKO: n Balettiopilaitoksessa. Lisäopintoja hän on tehnyt kursseilla Tanskassa, Yhdysvalloissa sekä Ranskassa. Vuodet 2004-2006 hän työskenteli Kansallisbaletissa. Laura on valmistunut Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulusta baletinopettajaksi 2010, tanssitaiteen maisteriksi TEAKin pedagogiikan laitokselta 2012 ja opettaa tällä hetkellä päätoimisesti Helsingin Tanssiopistossa.

Opetuksessaan Laura keskittyy lantion oikean asennon ja toiminnallisen aukikierron olemassaoloon sekä musikaalisuuteen. Tangossa pyritään löytämään em. asiat, jotta keskilattialla päästään nauttimaan liikkuvammista sarjoista.

//

Laura Poikolainen got her initial dance training from Helsinki Dance Institute and FNO ballet school. She attended courses in Denmark, United States and France and worked in the Finnish National Ballet briefly. Laura became a ballet teacher in 2010 and got her Master's degree in dance pedagogy in 2012. She is now a teacher at Helsinki Dance Institute.

Laura focuses on the correct alignment of pelvis as well as finding fuctional turnout in dace. Musicality is a priority. During barre work, we are trying to find said skills, so we can enjoy more dancy combinations in the centre. 


Olga Potapova/ Baletti

The class is based on Vaganova method, while approaching it from a somatic perspective. Instructions appeal to the dancers' imagination with an attempt to re-open the functionality and support in familiar forms. The class starts from tuning into the body, and develops with carrying and expanding the obtained information. We are going to maintain coordination and musicality, while looking for a joy in the movement. The special attention goes to elongation and épaulement. The class provides a safe space for exploration, or revisiting corporeal memories and rehabilitating.

Olga Potapova is a dance artist and pedagogue based in Helsinki. She is a graduate of Master Programme in Dance Pedagogy at Theatre Academy (2019), as well of the pedagogical programme at Faculty of Choreography at Natalia Nesterova Academy of Education in Moscow (2014). She has been raised as a dancer in the tradition of Russian ballet school, and subsequently expanded her knowledge by working with contemporary dance and multiple bodily practices. She has been working as a performer since 2009, participating in classical dance, contemporary dance, and multidisciplinary productions. She has been teaching dance classes and making choreography for various groups across Russia, Finland, and Norway. In her work she is focused on the connection of sound and movement, somatic approach to dance, and research of dance as a continuous practice.


Ulpu Puhakka/ Baletti

Ulpu Puhakka aloitti tanssimisen siskojen jalanjälkiä seuraten 3 vuotiaana. Harrastuksesta kasvoi vahingossa ammatti, kun Ulpu valmistui Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitoksen ammatillisesta koulutuksesta vuonna 2007. Samana vuonna on perustettu Ulpu Dance Company Oy tuottamaan iloa ja taiteellisia tanssipalveluja yrityksille, yhteisöille ja yksityisille henkilöille. Ulpu on saanut kokea tanssin kentällä erilaisia puolia niin tanssijana, koreografina kuin tanssinopettajanakin. Tanssi on saanut Ulpun arvostamaan myös kokonaisvaltaista hyvinvointia ja perustamaan oman valmennustudion Ruoholahteen - Ulpustudion, josta saa aina henkilökohtaista palvelua ajatuksella ja sydämellä. Tanssille tunneilla Ulpu toivoo välittävänsä positiivista otetta baletin treenaamiseen, tanssillisia tanko- ja keskilattiasarjoja sekä energiaa, hyvää fiilistä ja heittäytymistä tanssiin myös treenitunnilla. "Toivon että jokainen nauttii tunneista ja etenkin omasta olostaan tunneilla!"


Lukas Racky and Vincent Jonsson / Nykytanssi

We, Lukas Racky and Vincent Jonsson, have been peeking into different martial arts, such as Brazilian Jiu-Jutsu, Wing Tsun or Systema to borrow from them and experiment with how they could meet the more harmonious practice of Contact Improvisation .Inbetween those extremes of fight on the one and collaboration on the other hand, a play arises where you can never be sure if your partner is about to give you a lift or make you stumble! This keeps everyone involved quite alert and definitely holds potential for fun and play. 

We have worked with and are inspired by Matan Levkowich and Bruno Caverna, two teachers that have paved the way for many others with a curiosity in this research! 

If you want to get an impression, what it might look like, here is a video of a work in progress-showing we did some time ago.


Janina Rajakangas/ Nykytanssi

Janinan nykytanssitunti kulkee luisen rakenteen kävelyttämisen läpi sen tanssittamiseen. Löydämme yhdessä spiraalit sekä tilassa että selkärangassa, liikkuen pehmeästi lattian ja jalkeilla olon välillä. Janinan tunti keskittyy laaja-alaiseen liikkumiseen, oman kehon ympärillä olevan tilan ja tehtävälähtöisen työskentelyn kautta.

Janina on opiskellut tanssitaiteen kandiksi London Contemporary Dance Schoolissa 90-luvun lopussa ja hänen tanssitunneissaan kaikuu Cunningham-tekniikka yhdessä Hollannissa opitun somaattisen tanssin ja itsenäisen koreografin praktiikan kanssa.

//

Janinas class progresses through walking the skeletal structure to dancing it and its anatomical and imaginary variations. Together we find spirals both in the body and space, moving softly between standing and floor levels. The class centers around extending perception of space, the moving body and others through task-based exercises and rhythm.
Janina has studied at London Contemporary Dance School, Theatre Academy in Helsinki and EDDC in Arnhem.


Kira Riikonen/ Jooga

Kira Riikonen freelance-koreografi ja iyengarjoogan opettaja. Opiskelutaustana hänellä on Koreografian MA (Teak) ja Tanssitaiteen BA (Laban Centre) sekä kolmivuotinen Iyengarjooga-opettajakoulutus. Hän on työskennellyt viimeisen 20 vuoden ajan koreografina, taiteellisena johtajana, tanssijana eri koreografien kanssa, esiintyen ja esittäen teoksiaan niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. 

Kiralle joogasta on tullut luonnollinen osa arkea kehollisen työskentelyn ohessa. Joogatunneilla keskitytään moniulotteiseen keholliseen havainnointiin, kehollisen tilan tutkimiseen, tasapainoiseen ja kehoa kunnioittavaan asanaharjoitukseen ja linjaukseen. Harjoitus alkaa jokaisen henkilökohtaisesta, kehollisista lähtökohdista ja käytämme tässä joogasta tuttuja apuvälineitä. Tunnin kulku on usein rauhallinen mutta intensiivinen, tutkiva, havannoiva ja se sopii kaikille, myös mahdollisista kiputiloista kuntoutuville. Jos sinulla on oma joogamatto, tuo se mukanasi. 

//

Kira Riikonen is a freelance choreographer and a iyengaryoga teacher. Her studies include Choreography MA (Teak), Dance BA (Laban Centre) and a three year Iyengaryoga teachers' studies. For past 20 years she has work as a choreogrpaher, an artistic director, a dancer with various choreographers, performed her own and other choreographers' work in Finland and in abroad. 

Yoga has became Kira's natural part of daily practice besides her artistic work. In her yogaclass there is concentration in bodily research, experimentation, searching for physical inner space, balance and an alignment as well as selfrespectful yoga practice. A practice begins from individual point of being and sensing the recent history of the body and we will use different yoga tools when needed. The class is often calm but intensive, exploring, discovering and it will suit for everyone, also ones recovering from injuries. If you have a yogamat, please bring it with you.


Gabriella Serra / Baletti

Gabriella Serra opiskeli tunnetussa ranskalaisessa balettikoulussa Centre de Danse International Rosella Hightower Pariisin oopperan opettajien ja tähtitanssija Rosella Hightowerin johdolla. Hän on toiminut tanssijana Belgiassa, Italiassa, Saksassa ja useissa Suomen Kansallisoopperan produktioissa teoskohtaisilla sopimuksilla. Hän on opettanut vuodesta 2008 Järvenpään Tanssiopistossa, Tanssikeskus Footlightissa ja vierailevana opettajana Tanssivintillä. Syksyllä 2019 hän valmistui tanssitaiteen maisteriksi (MA) klassisen baletin pedagogiikan koulutuslinjalta, Rooman korkeakoulusta Accademia Nazionale di Danza. Eri balettimestareilta hän on imenyt vaikutteita useista tyyleistä ja hänen opetuksensa onkin kombinaatio eri koulukunnista: venäläisen koulun metodologiaa, ranskalaiselle tyylille ominaista pehmeyttä ja nopeutta ja italialaisen tekniikan dynaamisuutta.

//

Gabriella Serra studied classical ballet at the renowned French School Centre de Danse International Rosella Hightower in Cannes, with teachers from Paris Opéra and the great ballerina Rosella Hightower. She worked as a dancer in Belgium, Italy, Germany and in several productions of the Finnish National Opera under production specific contracts. She has been teaching since 2008 at the Järvenpää Tanssiopisto, Dance Center Footlight and as guest teacher at the Tanssivintti Dance School. She earned her Master's degree in Ballet Pedagogy in 2019 from the Accademia Nazionale di Danza in Rome. She has been influenced by ballet masters from all over the world, and in her teaching there is a combination of different schools: the methodology of the Russian school, the softness and quick footwork of the French and the dynamism of the Italian technique.


Minna Tervamäki/ Baletti

Minna Tervamäki on Suomen Kansallisbaletin tähtitanssija. Hän on esiintynyt kolmatta vuosikymmentä kestäneen uransa aikana lähes kaikissa arvostetuimmissa klassisen baletin päärooleissa sekä merkittävien nykykoreografien teoksissa. Tervamäki on esiintynyt erilaisissa gaaloissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Ensimmäisen koreografiansa Tervamäki teki vuonna 2005. 

Jäätyään eläkkeelle Kansallisbaletista keväällä 2012 Tervamäen toiminta on painottunut koreogafina ja tanssijana poikkitaiteelliseen yhteistyöhön muiden tunnettujen artistien kanssa, kuten viulisti Pekka Kuusiston, pianisti Heini Kärkkäisen, flamencotanssija ja -koreografi Kaari Martinin, harmonikkataiteilija Kimmo Pohjosen, taiteilija-ohjaaja Marita Liulian ja kuvataiteilija Hannaleena Heiskan kanssa. Tervamäki on palkittu useilla tunnustuksilla mm. Philip Morris Dance Flower Award -palkinnolla, Edvard Fazer -palkinnolla, Suomen Leijonan ritarikunnan ensimmäisen luokan ritarimerkillä ja Muusikkojen liiton tunnustuspalkinnolla.

Taiteellisen työskentelyn lisäksi hän opettaa muun muassa tanssia, rentoutumistaitoja ja Minnan metodeita, sekä luennoi yrityksissä. Tunneillaan hän painottaa liikkeen hengittävyyttä, baletin tanssillisuutta ja musikaalisuutta.

www.minnatervamaki.com

//

Minna Tervamäki is a dancer étoile with the Finnish National Ballet. During her career of nearly 30 years she has performed in leading roles of nearly all of the most distinguished roles of classical ballet and in works by several significant modern choreographers. Tervamäki has performed in different award galas in Finland as well as abroad. Since her retirement from the Finnish National Ballet in 2012 her activities have emphasized more and more in cross-artistic collaboration.

Tervamäki debuted as a choreographer in 2005 with the piece Something Else?. Since then Tervamäki has collaborated with other well known artists, such as violonist Pekka Kuusisto, pianist Heini Kärkkäinen, flamenco-dancer and choreographer Kaari Martin, accordion artist Kimmo Pohjonen, multimedia artist Marita Liulia and artis Hannaleena Heiska.
Minna Tervamäki received the respected Philip Morris Dance Flower Award in 1997, the Edvard Fazer -award in 2000, the Libris Award in 2006 and the Imatra Ballet Gala recognition award in 2009. In autumn 2011 she was awarded with The Knight of the White Rose of Finland and in October 2011 with The Finnish Musicians Union recognition award.

In addition to her artistic work she teaches among other things dance, relaxation skills and Minna's Methods as well as gives lectures in companies. In her ballet classes she emphasizes the breath and musicality of movement and dance.

www.minnatervamaki.com